پشتیبان واتساپ

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی شناسه ای 12 رقمی است که پس از تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد.

مطابق قانون تجارت تمامی شرکت ها تا دو ماه پس از ثبت شرکت موظف به اخذ کد اقتصادی و انجام امور مالیاتی مربوطه می باشند.

امروزه فعالیت های اقتصادی در جوامع به روش های مختلفی انجام می شود. حمایت از افراد فعال در فعالیت های اقتصادی و همچنین نظارت بر فعالیت های اقتصادی (تجاری) مستلزم شناسایی افراد فعال در این زمینه است. یکی از مزایای آن اخذ مجوز فعالیت تجاری و پرداخت عوارض دولتی در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت و تلاش ناسالم است.

علاوه بر مراحل ثبت شرکت ها و دریافت کارت بازرگانی، اخذ شماره کد اقتصادی نیز الزامی است. از این رو با استفاده از مقررات مربوطه در واحدهای ذی ربط وزارت امور اقتصادی و دارایی، نگارش و ارائه راهنمای فهرست اقتصادی برای کسانی که نیاز به یافتن اطلاعات مربوطه داشتند، انجام می شود.

از مزایای آن می توان به امکان شرکت در مناقصات و مزایدات اشاره کرد که بدون گرفتن کد اقتصادی امکان آن وجود ندارد. اخذ گواهی ارزش افزوده و اخذ کارت بازرگانی از مزایای دیگر آن است. من جمله موارد کاربردی در عقد قرارداد ها، داشتن کد اقتصادی می باشد. ارائه اظهارنامه های مالیاتی نیز از طریق این کد اقتصادی شناخته می شود .

موارد کاربرد کد اقتصادی

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. اخذ گواهی ارزش افزوده
  3. شرکت در مزایدات و مناقصات
  4. عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی
  5. ارائه اظهارنامه های عملکرد سالیانه و فصلی ” ارزش افزوده”

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود:

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

  1. دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
  2. دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
  3. کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  4. کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه)
  5. کپی اساسنامه شرکت
  6. کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
  7. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
  8. کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
  9. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  10. نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
  11. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

کد اقتصادی جدید و کد اقتصادی قدیم

در اطلاعیه ای سازمان امور مالیاتی و گمرک اعلام کردند: جهت توسعه خدمات الکترونیکی و در جهت اجرای طرح جامع مالیاتی و گمرک، جهت تشویق و توسعه خوداظهاری نسبت به ثبت نام الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی به منظور تسهیل انجام امورات مالیاتی و بهره‌مندی از تسهیلات مالیاتی نسبت به ثبت نام جامع الکترونیکی اقدام شود.

ثبت‌نام جهت دریافت شماه اقتصادی جدید؛ برای کلیه مؤدیان حقوقی اجباری است، زیرا این کد” کد اقتصادی جدید” جایگزین شماره قبلی در نظام قوانین مالیاتی، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شود.

این کد با کد 12 رقمی که در حال حاضر طی تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می شود؛ متفاوت است.

جهت دریافت کد اقتصادی جدید؛ حتما بایستی تشکیل پرونده در دارایی انجام شده باشد سپس از طریق ثبت نام سیستمی طی سه مرحله بایستی نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود.

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

هر دو کد، 12رقمی هستند و هر دو هم از اداره دارایی صادر میشود. در واقع با کد اقتصادی قدیم؛ تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام میشود. کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارایه میشود.

موارد کاربرد کد اقتصادی جدید

  • پیش نیاز ارایه اظهارنامه مالیاتی
  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • با توجه به اینکه اظهارنامه هاي موديان مالياتي صرفا به صورت الکترونيکي قابل ارایه است، موديان جهت مراجعه به سامانه عمليات الکترونيکي مالياتي نسبت به ارایه اظهارنامه هاي مالياتي به کد اقتصادی جدید نیاز دارند؛ در صورت عدم اقدام جهت اخذ کد اقتصادی جدید، اطلاعات اظهارنامه توسط سيستم پذیرش نخواهد شد و همچنین امکان پرداخت ماليات به صورت الکترونيکي توسط موديان وجود نخواهد داشت.
  • طبق برنامه‌ریزی انجام شده کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند (صاحبان کالا، حق‌العمل‌کاران گمرکی و…) لازم است شماره اقتصادی جدید را به همراه کد اقتصادی قدیم دریافت نمایند.